The meanings that college students construct about their possibilities and difficulties in the process of elaborating their undergraduate thesis. A qualitative study at a private university in the province of San Juan, Argentina The perspective of the director of a research program on undergraduate students in the process of elaborating their final project at a private university in San Juan, Argentina

Main Article Content

Paula Diana Bunge
Estefania Andrea Gaillez

Abstract

This article presents the findings of an investigation that investigates the meanings that undergraduate students construct about the process of preparing theses of a private university in the province of San Juan, Argentina.



In this sense, dimensions associated with the possibilities, difficulties, emotional states, among other factors that students experience in the accompaniment by their directors and / or tutors, are analyzed.
It is an exploratory-descriptive research of a qualitative nature. Based on the discourses of the institutional actors, the objective aims to reconstruct the meaning of the process of preparation of theses of students of an undergraduate degree.



Among the data collection instruments, participant observation and in-depth interviews are used, these techniques that will be confronted with narrative records and mechanical records such as documentary information.



Among the results achieved, it is concluded that the meanings that are built in the process of preparing a thesis are multiple and sometimes contradictory. Difficulties and shortcomings in the written production of a scientific and methodological text stand out. These difficulties affect both groups of students, youth and adults, differently.

Article Details

How to Cite
Bunge, P. D., & Gaillez, E. A. (2021). The meanings that college students construct about their possibilities and difficulties in the process of elaborating their undergraduate thesis. A qualitative study at a private university in the province of San Juan, Argentina. "Tramas Sociales” Revista Del Gabinete De Estudios E Investigación En Sociología (GEIS), 3(03), 93-113. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/tramassociales/article/view/659
Section
Artículos (para dossier y temáticas libres)
Author Biographies

Paula Diana Bunge, Universidad Nacional de Córdoba

Profesora en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Córdoba. Especialista  en la Enseñanza del Nivel Superior. Magister en Educación Superior. Becaria de Conicet de Finalización de doctorado en Educación. Maestranda en la carrera de Metodología de la Investigación. Facso-UNSJ. Se ha desempeñado como Profesora de Educación Secundaria y Universitaria. Profesora colaboradora en la Especialización en Docencia Universitaria FFHA-UNSJ en 2020-2021. Colaboradora en los equipos del Área de Educación a Distancia del SIED- UNSJ. Se ha desempeñado como Coordinadora en Investigación en la Dirección de Educación Superior (DES) del Ministerio de Educación de la Provincia de San Juan en 2016.  Participó y colaboró en investigaciones cuyos resultados fueron presentados en publicaciones y otros eventos científicos

Estefania Andrea Gaillez, Universidad Catolica de Cuyo

Licenciada en Administración de Empresas. Becaria Doctoral cofinanciada Conicet-UCCuyo. Doctoranda en Ciencias Sociales. Maestranda en la carrera de Metodología de la Investigación en Ciencias Sociales. Facso-UNSJ. Especializanda en la Enseñanza de la Educación Superior. Se ha desempeñado como docente universitaria. Participó y colaboró en investigaciones cuyos resultados fueron presentados en publicaciones y otros eventos científicos

References

Achilli, E. (1995). “Práctica docente y diversidad sociocultural”. Editorial homo Sapiens. Bs As.

Achilli, E. (2005). “Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio”. Laborde editor. Rosario.

Bonvillani, A. (2020). Clase 1a. “El don de la conversación. Preguntar en el proceso de investigación”. En la entrevista Individual y sus claves: preguntar, registrar y analizar, IDES (http://cursos.ides.org.ar//), Argentina).

Bourdieu, P. (1997). “Prácticas Sociales" en Alicia Gutiérrez. Editorial Universitaria. Córdoba.

Bourdieu, P. (2000). “Los usos sociales de las ciencias”. Ediciones Nueva Visión. Buenos Aires.

Bourdieu, P. (2002). “El oficio del Sociólogo. presupuestos epistemológicos”. Editorial Siglo veintiuno. Buenos Aires.

Bourdieu, P. (2002). “Campo de poder y campo intelectual”. Editorial Montressor. México.

Bourdieu, P. (2008). “Homo Académicus”. Editores Siglo Veintiuno. Buenos Aires.

Carlino, P. (2003). “La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil”. II Congreso Internacional Cátedra UNESCO Lectura y Escritura. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

Di Leo, P. F. (2020). Clase 4a. “Del diálogo a la teoría. El proceso de análisis de entrevistas”. En la entrevista Individual y sus claves: preguntar, registrar y analizar, IDES (http://cursos.ides.org.ar//), Argentina).

Favre, M. (2006). “Pensar la formación”. París: PUF. En Mancovsky, V. y Moreno Bayardo, M.G. (2015). “La formación para la investigación en el Posgrado”. Editorial Noveduc. Buenos Aires.

Guber, R. (2020). Clase 2a y 2b. “El registro de campo en ciencias sociales. Consignación textual y reflexiva en la reconstrucción analítica de la realidad empírica”. En la entrevista Individual y sus claves: preguntar, registrar y analizar, IDES (http://cursos.ides.org.ar//), Argentina).

Gutiérrez, A. (1997). “Las Prácticas Sociales. Pierre Bourdieu”. Editorial Universitaria. Córdoba.

Iglesias, G. (Comp.). (2014). “Elaboración de Tesis, Tesinas y Trabajos Finales: diferentes modalidades. Pautas metodológicas. Indicadores de evaluación”. Editorial Noveduc. Buenos Aires.

Kriger, M. (2020). Foro clase 1a. “El don de la conversación. Preguntar en el proceso de Investigación”. En la entrevista Individual y sus claves: preguntar, registrar y analizar, IDES (http://cursos.ides.org.ar//), Argentina).

Lista, C. (1992). “Cuadernos de sociología I”. Editorial El Ateneo. Córdoba.

Mancovsky, V. y Moreno Bayardo, M.G. (2015). “La formación para la investigación en el Posgrado”. Editorial Noveduc. Buenos Aires.

Mendicoa, G. (2006). “Sobre Tesis y Tesistas”. Editorial Espacio. Buenos Aires.

Moreno Bayardo, M.G. (coord.) (2003). “Formación para la investigación: Estado de conocimiento 1992-2002”. En Ducoing Watty, P.(coord.): “Sujetos, actores y procesos de formación”. México: COMIE/SEP/CESU.

Ortega Rocha, E. y otros (2011). “El nivel de dominio de las competencias que, en metodología de la investigación, poseen los alumnos de posgrado”. Instituto Universitario Anglo Español. México. Editores Instituto Universitario Anglo Español A. C. Red Durango de Investigadores Educativos A.C.

Rockwell, E. (2011). “La experiencia Etnográfica. Historia y cultura en procesos Educativos”. Editorial Paidós. Buenos Aires.

Street, L. (1999). “Academic Literacies: position paper. Ponencia presentada en el Simposio New Directions in Literacy Research”. organizado por la Association Internationale de Linguistique Appliquée. Tokyo.

Wlosko, M. (2002). “Sujetos en Tránsito. De la subjetividad práctico profesional a la conformación del sujeto epistémico”. Universidad Nacional de Lanús. Buenos Aires. Revista Litorales. Año 1 Nº 1, ISSN 1666-5945.

Yuni, J. y Urbano, C. (2009). “Técnicas para investigar 1, 2, 3 Análisis de datos y recolecciones científicas”. Editorial Brujas. Córdoba