Resilience and Educational Continuity during the Pandemic Pillars of Community Resilience from the Student Perspective
Main Article Content
Abstract
This study aims to explore the interpersonal support systems that enabled the educational continuity of university students and their Resilience processes in the Technical Degree in Public Administration, (TDPA PC), and the Bachelor’s Degree in Social Work (SW) at the Faculty of Social Sciences, National University of San Juan.
Through a qualitative-quantitative triangulation with exploratory-descriptive approaches, the study focuses on the Pillars of Community Resilience. At the same time, it examines the environments that participants identify as support systems while navigating the critical contexts caused by the pandemic and isolation in 2020.
Among the main findings recorded so far, two stand out: TDPA PC and SW students successfully maintained their educational continuity, and in this pandemic context, the mechanisms that facilitated resilient strategies for educational continuity were primarily centered in close environments. Additionally, personal initiatives complemented and reinforced this Resilience, which was supported by these environments.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

RevIISE por Instituto de Investigaciones Socioeconómicas se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.
Basada en una obra en www.reviise.unsj.edu.ar.
References
-Bitar, T. (2021). Second Life y las Nuevas Tecnologías en los Aprendizajes. Hacia la Resiliencia Educacional desde la Docencia “Aprender a Hacer”. Editorial Universidad Nacional de San Juan.
-Forés, A. & Grané, J. (2008). La resiliencia. Crecer desde la adversidad. Plataforma Editorial.
-Frouard, J. (2020). Algunas reflexiones sobre la amenaza del coronavirus. Psychoanalysis.today. A-
http://www.psychoanalysis.today/es-ES/PT-Covid-19/Quelques-reflexions-sur-la-menace-du-coronavirus.aspx
Rescatado el 15/11/2022
-Galende, E. (1998). De un horizonte incierto. Editorial Paidós. Serie Psicología Profunda.
-Gampel, Y. (2002). El dolor de lo social. Psicoanálisis, Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires - Vol. XXIV - Nº 1/2 -
-Gampel, Y. (2020). Un vacío presente, lleno de ausencia. Psychoanalysis.today
https://www.psychoanalysis.today/es-ES/PT-Articles/Gampel102820/A-present-void,-full-of-absence.aspx
Rescatado el 15/11/2022
-Gómez, Gabriela, & Rivas, Marlene. (2017). Resiliencia académica, nuevas perspectivas de interpretación del aprendizaje en contextos de vulnerabilidad social. Calidad en la educación, (47), 215-233.
https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200215
Rescatado el 16/11/2022
-Granada-Echeverry, P. & Alvarado, S. (2010). Resiliencia y sentido político en niños y niñas en situación de calle. Revista Latinoamérica de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8 (1), 311-327.
https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-20.crsi
Rescatado el 16/11/2022
-Granados-Ospina, L.; Alvarado-Salgado, S. & Carmona-Parra, J. (2017). El camino de la resiliencia: del sujeto individual al sujeto político. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10 (20), 49-68.
http://biblioteca. clacso.edu.ar/gsdl/collect/co/co001/index/assoc/D8612
Rescatado el 16/11/2022
-Henderson Grotberg, E. (2004). Adolescentes contra la violencia: el poder de la resiliencia. En Melillo, A., Suárez Ojeda, E.,Rodríguez, D. (Compiladores). Resiliencia y Subjetividad. Los ciclos de la vida. 155-171. Editorial Paidós. Tramas Sociales.
-Kotliarenco, M. (2014). CEANIM: 34 años de historia de resiliencia comunitaria. En Madariaga, J.M (Coord.) Nuevas miradas sobre la resiliencia: ampliando ámbitos y prácticas,153-171. Editorial Gedisa.
-Madariaga, J.M; Palma García, M.; Surjo, P.; Villalba, C. & Arriballaga, A. (2014). La construcción social de la resiliencia. En Madariaga, J.M (Coord.) Nuevas miradas sobre la resiliencia: ampliando ámbitos y prácticas,11–30. Editorial Gedisa.
-Melillo, A.; Suárez, E. & Rodríguez, D. (2004). Resiliencia y Subjetividad. Los Ciclos de la Vida. Editorial Paidós.
-Melillo, A., (2004). Realidad Social, psicoanálisis y resiliencia. En Melillo, A.; Suárez, E. & Rodríguez, D. Resiliencia y Subjetividad (Comp.). Los Ciclos de la Vida, 63-76 Editorial Paidós.
-Melillo, A., (2004). Sobre la necesidad de especificar un nuevo pilar de la resiliencia. En Melillo, A.; Suárez, E. & Rodríguez, D. Resiliencia y Subjetividad (Comp.). Los Ciclos de la Vida, 77-90 Editorial Paidós.
-1968 Grupalista. Biblioteca de Psicología Social Pichoniana. 2015. Diccionario de Psicología Social. Beyer, Ricardo.
http://milnovecientossesentayocho.blogspot.com/2015/02/diccionario-de-psicologia-social-letra-a.html
Rescatado el 07/08/2022
-Naciones Unidas. Impacto Académico. COVID-19 y educación superior: El camino a seguir después de la pandemia
https://www.un.org/es/impacto-acad%C3%A9mico/covid-19-y-educaci%C3%B3n-superior-el-camino-seguir-despu%C3%A9s-de-la-pandemia-0
Rescatado el 14/11/2022
-Naciones Unidas. Colombia. OPS. OMS. Resiliencia en tiempos de pandemia: Claves para fortalecer los recursos psicológicos en el aislamiento y distanciamiento social. Apuntes para reflexionar.
https://www.paho.org/es/documentos/resiliencia-tiempos-pandemia
Rescatado el 17/11/2022
-Real Academia Española. (2014). Diccionario de la Lengua Española. (23 Edición).
https://dle.rae.es/resiliencia?m=form
-Romero, S. (1998). Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación (CIDE).
-Vanistendael S. & Lecomte, J.(2004). Resiliencia y sentido de vida. En Melillo, A., Suárez, E., Rodríguez, D. Resiliencia y Subjetividad (Comp.). Los Ciclos de la Vida, 91-101. Editorial Paidós.
-Vasilachis de Gialdino, I. (1992). Métodos Cualitativos I. los problemas teórico- epistemológicos. Centro Editor de América Latina.