Scientific professionalization or academic hierarchy? The "Incentives Program" at the National University of San Juan: historical path, the last categorization trends and teaching perspectives.

Main Article Content

Flavia Prado

Abstract

This work attempts to analyze, from a historical, structural and ethnographic perspective, the main changes oertaken in the institutional configuration of the National University of San Juan (UNSJ), after the implementation of the “The Incentive Program for university researchers-professors” (PROINCE). The central argument of the article maintains that the impact of this national university politic was such that it accentuated in its institutional development a series of significant asymmetries in terms of segmentation and hierarchy of the teaching body. Firstly, the development of the institutional structure of the University will be examined, attending to two historical interregnums that signified substantial changes: 1993-2002, stage of expansion of scientific professionalization and; 2003-2019, complex stage of asymmetric diversification of the academic body. In second place, the analytical lens will be sharpened on the results of the last call (started in 2014 and ended in 2018), offering a qualitative description of the categorization process in general and a quantitative analysis of the results obtained. The question will be addressed from a historical-sociological angle supported by the dialogue between the available specialized bibliography, specific regulations of the Program, the examination of databases about the socio-demographic profiles of the categorized researchers-professors and a series of first-hand interviews.

Article Details

How to Cite
Prado, F. (2021). Scientific professionalization or academic hierarchy? . RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 17(17), 261-284. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/573
Section
Dossier

References

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS:
- Albornoz, M. y Gordon, A. (2011). La política de ciencia y tecnología en Argentina desde la recuperación de la democracia (1983 – 2009) en, Albornoz, M. y Sebastián, J. (Eds.) Trayectorias de las políticas científicas y universitarias de Argentina y España. CSIC, Madrid.
- Algañaraz, V. (2014). Reestructuración universitaria en clave autoritaria: política y accionar de los rectores de la Universidad Nacional de San Juan durante la última dictadura (1976-1983). Revista PolHis, 7, (14), 236-255.
- Algañaraz, V. (2019). Institucionalización y desarrollo heterogéneo de las capacidades científicas en la Universidad Nacional de San Juan, Argentina: una mirada de largo alcance (1973-2018). Revista Brasileira de História da Ciência, 12, (1), 19-38.
- Algañaraz, V. y Castillo G. (2018). Docencia e investigación en la Universidad Nacional de San Juan (1994-2015): impacto del programa de incentivos a docentes-investigadores y la carrera del investigador científico del CONICET. Prometeica - Revista de Filosofía y Ciencias, (16), 57-77. Recuperado de https://periodicos.unifesp.br/index.php/prometeica/article/view/1669/pdf
- Beigel, F. y Bekerman, F. (2019). Culturas evaluativas: Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/j.ctvt6rksm
- Carrizo, E. (2015). Las políticas CyT durante los años noventa en Argentina: un abordaje desde las iniciativas de promoción de la investigación. Eä Journal, 8, (1), 1-35. Recuperado de http://ea-journal.org/images/Art08.01/Carrizo-Las-politicas-CyT-durante-los-anos-noventa.pdf]
- Castillo, G. y Prado, F. (2017). Dinámicas de la actividad científica del Instituto de Investigaciones Socio-Económicas de la Universidad Nacional de San Juan de Argentina. Ciencia e Interculturalidad, 21, (2), 31-51. Recuperado de https://www.camjol.info/index.php/RCI/article/view/5600
- Chiroleu, A., Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2012). Política Universitaria en Argentina: revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Buenos Aires: IEC-CONADU.
- García de Fanelli, A. (2005). Universidad, organización e incentivos: desafíos de la política de financiamientos frente a la complejidad institucional. Buenos Aires: Miño y Dávila.
- Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI.
- INDEC (2020). Anuario Estadístico de la República Argentina 2018. Recuperado de https://www.indec.gob.ar/ftp/cuadros/publicaciones/anuario_estadistico_2018.pdf
- Krotsch, P. (2001). Educación superior y reformas comparadas. Bernal: UNQ.
- Naidorf, J., Perrotta, D., Riccono, G. y Napoli, M. (2020). Políticas universitárias na Argentina: sistema nacional de pesquisadores de professores universitários em la mira. Roteiro, 45, 1-22. Recuperado de https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23034/14573
- Neave, G. (1998). On the Cultivation of Quality, Efficiency and Enterprise: an overview of recent trends in higher education in Western Europe, 1986-1988. European Journal of education, 23, (1),120-145.
- Prati, M. (2003). El impacto del Programa Incentivos a partir de las percepciones de los académicos. Trabajo final Licenciatura en Sociología: UNLP. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.536/te.536.pdf
- Salim, R. y Bayle, P. (2019). La Comisión Regional Centro Oeste en el microscopio: Proceso y resultados de la Categorización 2016-2018. En Beigel F. y Bekerman F. (Eds.), Culturas evaluativas: Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). Argentina: CLACSO. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/j.ctvt6rksm.12?refreqid=excelsior%3A63b9c26432722e46a42d06839fa2f563&seq=1#metadata_info_tab_contents
- Sauvy, A. (1966). Théorie générale de la population. Economie et population. Paris, Presses Universitaires de France.
- Suasnábar, C. y Rovelli, L. (2011). Políticas universitarias en Argentina: entre los legados modernizadores y la búsqueda de una nueva agenda. Innovación educativa, 11 (57), 21-30. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9838/pr.9838.pdf

Fuentes Testimoniales:
- Entrevista a la Esp. Lucía Manchinelli [grabación], realizada en Ciudad de San Juan, marzo de 2017. Archivo de investigación de la autora de este trabajo
- Entrevista a la Esp. Mónica Coca [grabación], realizada en Ciudad de San Juan, marzo de 2017. Archivo de investigación de la autora de este trabajo.
- Entrevista a la Mg. Delia de la Torre [grabación], realizada en Ciudad de San Juan, junio de 2017. Archivo de investigación de la autora de este trabajo
- Entrevista al Dr. Mario Giménez [grabación], realizada en Ciudad de San Juan, marzo de 2017. Archivo de investigación de la autora de este trabajo.
- Entrevista al Dr. Tulio del Bono [grabación], realizada en Ciudad de San Juan, abril de 2017. Archivo de investigación de la autora de este trabajo.
- Entrevista al Lic. Diego Fiol [grabación], realizada en Ciudad de San Juan, marzo de 2017. Archivo de investigación de la autora de este trabajo.

Referencias Documentales:
- CONEAU (1998). Informe final de evaluación externa de la Universidad Nacional de San Juan. Recuperado de http://www.coneau.gov.ar/archivos/evaluacion/711-inf-final.pdf
- CONEAU (2015). Universidad Nacional de San Juan. Informe de Evaluación Externa. Recuperado de: http://www.coneau.gov.ar/archivos/libros_evaluacion_externa/52UniversidadNacionalSanJuan.pdf
- CONICET (2020). CONICET en cifras. Recuperado de https://cifras.conicet.gov.ar/publica/
- Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, Secretaría de Políticas Universitarias. (2020). Anuarios 1994 al 2017 de estadísticas universitarias: Universidades Nacionales. Buenos Aires. Recuperados de https://www.argentina.gob.ar/educacion/evaluacion-informacion-educativa/anuarios
- Universidad Nacional de San Juan (2011). Ordenanza N° 001/11. Disponible en: http://www.digesto.unsj.edu.ar/admin/digesto_admin/pdf/ORD01O-11AU11377.pdf
- Universidad Nacional de San Juan (2017). Informe Preliminar de Autoevaluación de la Función I+D+i de las Facultades. San Juan.
- Universidad Nacional de San Juan. (2019). Listado de docentes categorizados e incentivados.