From empirical knowledge to scientific professionalization: nursing as an academic-professional field Contributions from sociology to its configuration in Argentina and San Juan

Main Article Content

Victor Algañaraz
Roberto Dacuña

Abstract

This work addresses from a sociological perspective, the so-called "nursing professionalization process" while inquiring about the position that this profession occupies within the "health field". We will analyze how this process of professionalization is strongly associated with the displacement of empirical knowledge compared to scientific knowledge and mediated, among other things, by the acquisition of university rank and assignment to new work practices. We will center the discussion around the differentiation / distinction processes that have occurred within the health field, and their impact on the professional field of Nursing. The work will advance showing some traits and peculiarities of its configuration in the province of San Juan, particularly in the field of the National University

Article Details

How to Cite
Algañaraz, V., & Dacuña, R. (2021). From empirical knowledge to scientific professionalization: nursing as an academic-professional field. "Tramas Sociales” Revista Del Gabinete De Estudios E Investigación En Sociología (GEIS), 3(03), 189-201. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/tramassociales/article/view/616
Section
Documentos de cátedra
Author Biographies

Victor Algañaraz, Universidad Nacional de San Juan

Profesor Titular cátedras Sociología Histórica Argentina II y Sociología Histórica Latinoamericana (Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de San Juan) e Investigador Asistente (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas). Doctor en Ciencias Sociales. Licenciado y Profesor en Sociología.

Roberto Dacuña, Universidad Nacional de San Juan

Profesor titular de Sociología de la Educación (Lic. y Prof. de Sociología de la FACSO-UNSJ) Profesor Adjunto de Estadística aplicada a la Ciencias Sociales (Lic. y Prof. de Sociología de la FACSO-UNSJ) Profesor Titular Sociología (Lic. en Enfermería, EUCS-UNSJ) Investigador del campo Educación en el IISE-UNSJ.

References

Albornoz M. y Estébanez M. E. (2002). “Hacer ciencia en la Universidad”. Pensamiento Universitario, 10 (10), 19-33.

Arakaki, J. (2013). “Significados y concepciones de la Enfermería: el punto de vista de estudiantes de la carrera de la Universidad Nacional de Lanús, 2008-2010”. En Salud Colectiva. Buenos Aires, N° 9 (pág, . 151-167).

Beigel, F. (2010). Autonomía y Dependencia académica: Universidad e investigación científica en Chile y Argentina (1950-1980). Buenos Aires: Biblos.

Beigel, F.; Gallardo, O. y Bekerman, F. (2018). “Institutional expansion and scientific development in the periphery. The structural heterogeneity of Argentina´s academic field (1983-2015)”. En Minerva A Review of Science, Learning and Policy. London: Springer. Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11024-017-9340-2

Bourdieu, P. (2003). El oficio de científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2009). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.

Butticé, C. (2005). “El campo ocupacional de la enfermería: un “espacio de lucha”. En Comunicaciones Científicas y Tecnológicas. Universidad Nacional del Nordeste.

Grierson, C. (1972). Cuidado de Enfermos. Buenos Aires: Tragant. Cuidado de Enfermos. Imprenta Tragant. Buenos Aires. p.772

Guillén Velasco, R. y Morán Peña, L. (2007). “El sentido de cuidar a la familia, desde la perspectiva de Bourdieu”. En Revista Enfermería Universitaria ENEO-UNAM, Vol4, N° (3).

Gutiérrez, A. (2002). “La lógica del juego. La noción de campo en la perspectiva de Pierre Bourdieu”. Trayectorias. Revista de Ciencias Sociales, 4 (10), 9-19. Disponible en: http://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSn14a04
Hurtado D. (2010). La Ciencia Argentina. Un proyecto inconcluso: 1930-2000. Buenos Aires: Edhasa.

Kreimer, P. (2010). Ciencia y periferia: nacimiento, muerte y resurrección de la biología molecular en la Argentina: aspectos sociales, políticos y cognitivos. Buenos Aires: Eudeba.
Lorente Molina B. (2004). “Género, ciencia y trabajo: Las profesiones feminizadas y las prácticas de cuidado y ayuda social”. En ScriptaEthnologica.

Ministerio de Salud Pública de La Nación. (1950). Escuela de Enfermeras Decálogo de Ética Profesional. Revista Enfermería N º 4.

Morrone, B. (2013). “La construcción de la identidad de la enfermería argentina: colonización avances y retrocesos emancipatorios”. En Revista Internacional de la Historia y Filosofía del Cuidado. México. Disponible en: http://ahficen.org/magazine/la-construccion-de-la-identidad-de-la-enfermeria-argentina-colonizacion-avances-y-retrocesos-emancipatorios/

Palamidesi, M.; Suasnábar, C. y Galarza, D. (2007). Educación, conocimiento y política. Argentina, 1983-2003. Buenos Aires: FLACSO-Manantial.

Prego, C. y Vallejos, O. (2010). La construcción de la ciencia argentina: instituciones, procesos y actores en la universidad argentina del siglo XX. Buenos Aires: Biblos.

Ramacciotti, K.; Y y Valobra, A. (2010). “La profesionalización de la enfermería en Argentina: disputas políticas e institucionales durante el peronismo”. Asclepio. Revista de Historia de la Medicina y de la Ciencia, 2010, vol. LXII (, Nº2), (pág. 353-374).

Ramacciotti, K.; y Valobra, A. (2017). “El dilema Nightingale: controversias sobre la profesionalización de la enfermería en Argentina 1949-1967”. Dynamis; 37 (2), 367-387.

UNSJ (2016). “Con más salud que nunca. La carrera de enfermería en la Universidad Nacional de San Juan”. Revista La U. Disponible en: http://www.revista.unsj.edu.ar/?p=2227
Vasen, F. (2013). “Las políticas científicas de las universidades nacionales argentinas en el sistema científico nacional”. Ciencia, Docencia y Tecnología. Año XXIV (46), 9-32. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162013000100001

Vessuri, H. (2006). Universidad e investigación científica. Buenos Aires: CLACSO-UNESCO.