Challenges of the Arts: creation capacities Structural analysis and institutionalization process at the National University of San Juan

Main Article Content

ilan kalierof

Abstract

In the present work we address artistic creation as a statutory institutional function of the National University of San Juan (UNSJ). In this sense, Art as a disciplinary area was incorporated into the institutional structure from the founding of the university, although artistic creation has continued its process of institutionalization up to the present, seeking its space in the provincial academic field. Here we intend to go through this process, placing the analytical focus on identifying the struggles of the field, as well as making visible its current institutional capacities and the relationship with the functions of teaching, research, and extension. To do this, we use the theoretical body of social studies of science, added to the link with categories of research in Art. Specifically, we propose a double access study: structurally, recovering the analysis of indicators from the Cuyo Manual, as well as the voices of the agents, in this case artistic creators of the institution.

Article Details

How to Cite
kalierof, ilan. (2024). Challenges of the Arts: creation capacities. RevIISE - Revista De Ciencias Sociales Y Humanas, 23(23), 41-56. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/918
Section
Artículos

References

Algañaraz, V. (2019). Institucionalización y desarrollo heterogéneo de las capacidades científicas en la Universidad Nacional de San Juan, Argentina: una mirada de largo alcance (1973-2018). En Revista Brasileira de História da Ciência. V:12, pp. (19-38). https://www.sbhc.org.br/revistahistoria/view?ID_REVISTA_HISTORIA=62
Azaretto, C. (2017) El trabajo del Artista, el trabajo del investigdor. En Azaretto, C. (Coord.) Investigar en Arte. Editorial de la Universidad de la Plata. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/109967/CONICET_Digital_Nro.c2da8a7f-196b-4d6b-bc9e-cfcdea3e34a3_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Beigel, F. (2018). Las relaciones de poder en la ciencia mundial. Un anti-ranking para conocer la ciencia producida en la periferia. En Revista Nueva Sociedad. Nº: 274, pp. (13-28). https://www.nuso.org/media/articles/downloads/TG.Beigel_274.pdf.
Beigel, F. y Bekerman, F. (2019) Culturas Evaluativas. Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). Eds. CLACSO – IEC Conadu: Buenos Aires
Borgdorff, H. (2005). El debate sobre la investigación en artes. Amsterdam School of the Arts. https://www.researchcatalogue.net/profile/download-media?work=129470&file=129476
Bourdieu, P. (1995) Las Reglas Del Arte. Génesis Y Estructura Del Campo Literario. Editorial Anagrama. Barcelona. https://archive.org/details/bourdieu-pierre-las-reglas-del-arte.-genesis-y-estructura-del-campo-literario/page/n3/mode/2up
Cabana Bezpalov, E. (2020) El paradigma de la investigación en artes ¿debate o realidad? (pp. 122-128) Revista Index Nº9. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/114682/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CECIC. (2020). Manual de Cuyo: Indicadores de circulación de conocimientos. Dimensión: Capacidades e interacciones en investigación. Mendoza: UNCuyo
De La Fare, M.; Rovelli, L. y Lenz, S. (2013). Un estudio exploratorio sobre los regímenes de carrera académica/docente en las Universidades Nacionales. VII Jornadas de Sociología. La Plata: UNLP http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/31348
Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes (s.f.) Instituto de Expresión Visual. http://www.ffha.unsj.edu.ar/?page_id=7860
Frayling, C. (1993/4). Research in Art and Design [Investigación en arte y diseño]. En Royal College of Art Research Papers, 1, (1). https://researchonline.rca.ac.uk/384/3/frayling_research_in_art_and_design_1993.pdf
García, F. (2005) La Universidad Nacional de San Juan y la Profesión Artística. Editorial EFFHA. UNSJ. San Juan.
Porras, Graciela (2003) "El Instituto Superior de Artes de San Juan, ISA, y su proyección educativa, 1960-1966". En: Cuadernos del CILHA, Año 3, no. 4-5, p. 186-195. https://bdigital.uncu.edu.ar/15340.
Quiroga Branda, P. (2017) El arte de la investigación. Consideraciones preliminares para la construcción del objeto de estudio en la investigación artística. En Azaretto, C. (Coord.) Investigar en Arte. Editorial de la Universidad de la Plata. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/109967/CONICET_Digital_Nro.c2da8a7f-196b-4d6b-bc9e-cfcdea3e34a3_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
UNSJ (1994). La Universidad Nacional de San Juan. Su historia y proyección regional. Tomo II. San Juan: EFU.
Yonub, R. (2017) Prólogo. En Azaretto, C. (Coord.) Investigar en Arte. Editorial de la Universidad de la Plata. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/109967/CONICET_Digital_Nro.c2da8a7f-196b-4d6b-bc9e-cfcdea3e34a3_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y