The gender perspective in sociological research and teaching in San Juan: an experience report

Main Article Content

Victoria Galoviche

Abstract

This article presents an overview of the main events and moments that marked the beginnings of work on gender in the Sociology of San Juan, specifically within the framework of the Faculty of Social Sciences of the National University of San Juan.


The path taken by the first gender studies and its actors at play in the province will be reconstructed thanks to the stories of an interview conducted in the month of August 2024 with a reference and pioneer of this perspective in San Juan Sociology, such as the Mg. Laura Avila.


Laura offers us an autobiographical narrative, and in each passage of her life, other voices and actors are rescued who contributed to the interesting task of opening the way to approaching gender as an emerging topic of study, both at the research and teaching levels.


60 years after creating the Sociology degree in the province of San Juan, it is of great interest and relevance to recover the first steps in the work of the gender perspective; a critical and reflective sociology, which understands the demands and struggles over gender inequality and the gaps created in this sense, and tries to provide answers to these pressing phenomena.

Article Details

How to Cite
Galoviche, V. (2025). The gender perspective in sociological research and teaching in San Juan: an experience report. "Tramas Sociales” Revista Del Gabinete De Estudios E Investigación En Sociología (GEIS), 7(7), 48-58. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/tramassociales/article/view/1213
Section
Artículos (para dossier y temáticas libres)
Author Biography

Victoria Galoviche, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Lic y Prof. en Sociología. Magister en Políticas Sociales. Becaria Doctoral Cofinanciada CONICET-UNSJ. Miembro Comité Editorial Revista REVIISE. Instituto de Investigaciones Socioeconómicas. UNSJ.

References

Anigstein, M. S. (2020). Trabajo femenino y doble presencia como condicionante de las estrategias alimentarias familiares y los estilos de vida en hogares de Santiago de Chile. Cadernos de Saúde Pública, 36(9), e00199819.

Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla S.A.

Caravaca, E., Sánchez, M. S., & Blanco, A. (2019). Pioneras, Mujeres de la Sociología Argentina. Proyecto audiovisual. UBA.

García Sainz, C. (2021). Sociólogas fundadoras, la memoria oculta de la sociología. Revista Española de Sociología (RES), 30(2), a38, 1-21. ISSN: 1578-2824.

Hernández Morales, J., Atilano Morales, P., & Morales, C. (2018). Investigación biográfico-narrativa: posibilidad metodológica horizontal para el diálogo y encuentro con el otro. En Galindo, J. & Monsiváis, A. (Coords.), Teorías y metodologías de las ciencias sociales (Vol. XVII de Las ciencias sociales y la agenda nacional. Reflexiones y propuestas desde las Ciencias Sociales). México: COMECSO.

Lengermann, P., & Niebrugge, G. (2019). Fundadoras de la sociología y la teoría social 1830-1930. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

León, M. (1996). Mujeres, género y desarrollo. En Guzmán, L. & Pacheco, G. (Comps.), Estudios Básicos de Derechos Humanos IV. San José: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

Murillo Arango, G. (2015). Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. Compilado por Gabriel Jaime Murillo Arango. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Pautassi, L. (2011). La igualdad en espera: el enfoque de género. Revista Lecciones y Ensayos, (89), 279-298.

Pino, M. J., et al. (2021). Fundadoras de la Sociología, investigación y ciencia con nombre de mujer. Fundación Centro de Estudios Andaluces (CENTRA) & Universidad Pablo de Olavide de Sevilla.

Santana, S., et al. (2021). Cuaderno de trabajo “La participación femenina en la Sociología clásica”. Universidad Nacional Autónoma de México.