The gender perspective in sociological research and teaching in San Juan: an experience report
Main Article Content
Abstract
This article presents an overview of the main events and moments that marked the beginnings of work on gender in the Sociology of San Juan, specifically within the framework of the Faculty of Social Sciences of the National University of San Juan.
The path taken by the first gender studies and its actors at play in the province will be reconstructed thanks to the stories of an interview conducted in the month of August 2024 with a reference and pioneer of this perspective in San Juan Sociology, such as the Mg. Laura Avila.
Laura offers us an autobiographical narrative, and in each passage of her life, other voices and actors are rescued who contributed to the interesting task of opening the way to approaching gender as an emerging topic of study, both at the research and teaching levels.
60 years after creating the Sociology degree in the province of San Juan, it is of great interest and relevance to recover the first steps in the work of the gender perspective; a critical and reflective sociology, which understands the demands and struggles over gender inequality and the gaps created in this sense, and tries to provide answers to these pressing phenomena.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de atribución (BY) no comercial (NC) compartir igual (SA) 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que: a) otorgue el crédito correspondiente al autor/a, proporcione un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios, b) no utilice el material con fines comerciales y c) si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir las contribuciones bajo la misma licencia que el original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
References
Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla S.A.
Caravaca, E., Sánchez, M. S., & Blanco, A. (2019). Pioneras, Mujeres de la Sociología Argentina. Proyecto audiovisual. UBA.
García Sainz, C. (2021). Sociólogas fundadoras, la memoria oculta de la sociología. Revista Española de Sociología (RES), 30(2), a38, 1-21. ISSN: 1578-2824.
Hernández Morales, J., Atilano Morales, P., & Morales, C. (2018). Investigación biográfico-narrativa: posibilidad metodológica horizontal para el diálogo y encuentro con el otro. En Galindo, J. & Monsiváis, A. (Coords.), Teorías y metodologías de las ciencias sociales (Vol. XVII de Las ciencias sociales y la agenda nacional. Reflexiones y propuestas desde las Ciencias Sociales). México: COMECSO.
Lengermann, P., & Niebrugge, G. (2019). Fundadoras de la sociología y la teoría social 1830-1930. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
León, M. (1996). Mujeres, género y desarrollo. En Guzmán, L. & Pacheco, G. (Comps.), Estudios Básicos de Derechos Humanos IV. San José: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
Murillo Arango, G. (2015). Narrativas de experiencia en educación y pedagogía de la memoria. Compilado por Gabriel Jaime Murillo Arango. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Pautassi, L. (2011). La igualdad en espera: el enfoque de género. Revista Lecciones y Ensayos, (89), 279-298.
Pino, M. J., et al. (2021). Fundadoras de la Sociología, investigación y ciencia con nombre de mujer. Fundación Centro de Estudios Andaluces (CENTRA) & Universidad Pablo de Olavide de Sevilla.
Santana, S., et al. (2021). Cuaderno de trabajo “La participación femenina en la Sociología clásica”. Universidad Nacional Autónoma de México.