TEACHERS-RESEARCHERS AT THE UNSJ DURING THE ‘90 YEARS: COUNTERPOST PERSPECTIVES

  • Flavia Prado Faculty of Social Sciences, National University of San Juan
Keywords: UNSJ, teachers-researchers, neoliberal reforms

Abstract

The Universidad Nacional de San Juan (UNSJ) has a significative track record in scientific and technological activities (C&T). From its genesis, in 1973, until today the process of institutionalization of these activities went through different stages, in which the complex '90s is an important point of inflexion in its becoming.

The present work seeks, from a historical-structural focus, to describe the development of C&T activities in the mentioned University during that period, focusing on the impact of the “Program of Incentives for Teachers-Researchers” (PROINCE). We are talking about one of the most important initiatives of promotion in investigation in the history of the national scientificuniversity field that took place precisely in the 1990s in Argentina: complex period marked by a set of neoliberal structural reforms in the economy and the State that had a profound impact on the country's scientific activities. Among other things, we´ll see how this Program established within the University a sort of budget asignation by competitive mechanisms, giving place to a salary differentiation among the teachers, promoting a segmentation and hierarchy of the academic environment.

References

Albornoz, M. & Gordon, A. (2011) “La política de ciencia y tecnología en Argentina desde la re-cuperación de la democracia (1983 – 2009)” en, Albornoz, M. y Sebastián, J. (Eds.) Trayectorias de las políticas científicas y universitarias de Ar-gentina y España, CSIC, Madrid.

Bekerman, F. (2016) “El desarrollo de la inves-tigación científica en Argentina desde 1950: entre las universidades nacionales y el Con-sejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas” en Revista

Iberoamericana de Edu-cación Superior (ries), México, unam-iisue/Uni-versia, vol. vii, núm. 18, pp. 3-23.

Borón, A (2002) “Imperio & Imperialismo”. CLAC-SO, Buenos Aires.

Brunner, José Joaquín (coord.). “Educación superior en América Latina: una agenda de problemas, políticas y debates en el umbral del año 2000”. CEDES, Buenos Aires, Argentina. 1994. p. 114. Disponible en: http://biblioteca-virtual.clacso.org.ar/ar/libros/argentina/cedes/brunner.rtf

Buchbinder, P. (2010). “Historia de las Universi-dades Argentinas”. Sudamericana, Buenos Aires.

Carrizo, E. (2011). “Las políticas de CyT durante los años noventa: la triangulación entre el CONICET, la Secretaría de Políticas Universitarias, y la Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica en torno a la promoción de la in-vestigación”. Tesis de maestría en Política y Ges-tión de la Ciencia y la Tecnología. Buenos Aires: UBA. (Inédito)

Jawuschenko I. y Moledo, L. en Página 12, suple-mento futuro. Ciencia, sociedad y menemismo: dialogo con Susana Torrado: “Lavar los platos” Domingo, 27 de septiembre de 2009. Disponible en https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/futuro/13-2222-2009-09-27.html

Maqueda, E. (2009) “Ciencia y Tecnología en la actividad Nuclear”, en Ruptura y reconstrucción de la Ciencia Argentina 2° edición. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva, Buenos Aires.

Palamidesi, M.; Suasnábar, C. y Galarza, D. (2007). “Educación, conocimiento y política. Argentina, 1983-2003”. Buenos Aires: FLACSO Manantial.

Prati, M. D. (2003) El impacto del Programa de Incentivos a partir de las "percepciones de los académicos [en línea]. Trabajo final de grado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.536/te.536.pdf

Published
2018-10-01
How to Cite
Prado, F. (2018). TEACHERS-RESEARCHERS AT THE UNSJ DURING THE ‘90 YEARS: COUNTERPOST PERSPECTIVES. Scientific Journal of History- C.H.E. (Historical Constructions by Students), 2(2), 23-34. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/che/article/view/1044