MAKING NATURE SPEAK: AESTHETIC AUTONOMY AND NON-IDENTITY

Main Article Content

Álvaro Arroyo

Abstract

In capitalist modernity, the autonomy of aesthetics allows art to appear as the means of expression of a certain truth-content that would be impossible to communicate under the conditions that rule other domains of culture. According to Adorno, that content is nothing but a dialectically mediated apparition of a portion of nature that has not been subjugated by instrumental reason. This paper aims to demonstrate that such idea fulfills a structural function within the Adornian theory of aesthetic autonomy. For this purpose, in a diachronic review of the process of elaboration of this theory, the dialectic of reason and nature is reconstructed, the ambivalence of the concepts of mimesis and dissonance is examined, and a materialist reading of the negative definition of happiness is defended, as far as it represents a tangible demonstration of the possibility of transformation of social relations of domination.

Article Details

How to Cite
Arroyo, Álvaro. (2021). MAKING NATURE SPEAK: AESTHETIC AUTONOMY AND NON-IDENTITY. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 1(5), 9-23. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/714
Section
Dossier

References

Adorno, Theodor W. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor W. (2006). Minima moralia. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor W. (2019). Estética (1958/59). Prólogo de Silvia Schwarzböck. Buenos Aires: Las cuarenta. Adorno, Theodor W. y Horkheimer, Max. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos fiosófios. Madrid: Trotta.
Juárez, Esteban Alejandro. (2018). “Apariencia y felicidad en Theodor W. Adorno”. En M. V. Galfine y E. A. Juárez (Coords.), El devenir de la apariencia. Perspectivas estéticas contemporáneas. (pp. 157-172). Buenos Aires: Prometeo. Robles, Gustavo Matías. (2018). “Sobre la constitución ideológica del sujeto.
Theodor Adorno y Louis Althusser”. Revista de Filosofía, 43 (1), pp. 85-102.
Schwarzböck, Silvia. (2008). Adorno y lo político. Buenos Aires: Prometeo.
Wellmer, Albrecht. (2013a). “La promesa de felicidad y por qué esta debe ser quebrada”. En M. V. Galfine y E. A. Juárez (Eds.), Modernidad estética y fiosofía del arte I. La estética alemana después de Adorno (pp. 25-55). Córdoba: 29 de mayo.
Wellmer, Albrecht. (2013b). (2018). “La muerte de las sirenas y el origen de la obra de arte”. En M. V. Galfine y E. A. Juárez (Eds.), Modernidad estética y fiosofía del arte I. La estética alemana después de Adorno (pp. 56-78). Córdoba: 29 de mayo.