WE THE MONKEYS. AESTHETIC PROBLEMS OF CONTEMPORARY LATIN AMERICAN PHOTOGRAPHY

Main Article Content

Jesús Antuña

Abstract

In the following work we intend to investigate, from the philosophy of art, the place assigned to contemporary Latin American photography within the distribution of the global world. Our intention will be to deconstruct the exotic visions that continue to be hegemonic when analyzing photography produced on this continent. Based on an analysis of biennials and festivals produced in Europe, a rereading of Latin American photography will be carried out that accounts for both stereotyped aspects and the denial of experimental Latin American photography.

Article Details

How to Cite
Antuña, J. (2017). WE THE MONKEYS. AESTHETIC PROBLEMS OF CONTEMPORARY LATIN AMERICAN PHOTOGRAPHY. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(1), 72-81. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/790
Section
Ponencias

References

Castellote, Alejandro (2003): Mapas abiertos. Fotografía latinoamericana. Madrid-Barcelona: Lunwerg Editores y Fundación telefónica.
Catelli, Laura (2014): “Improntas coloniales en las prácticas artísticas latinoamericanas: versiones del retrato etnográfico en la Serie 1980-2000 de Luis González Palma” en Caiana. Revista de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA). No 5 | 2do. semestre 2014, pp. 14-28.
Escobar, Ticio (2015): Imagen e intemperie. Las tribulaciones del arte en los tiempos del mercado total. Buenos Aires: Capital intelectual.
González,Valeria (2001): “El surcomo estereotipo. Fotografía argentina y globalización”, en actas del Ier Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes/ IX Jornadas del CAIA “Poderes de la Imagen”, CAIA, 2001, http://www.caia.org.ar/docs/Gonzalez.pdf
Molina, Juan Antonio (2003): “Rituales de identidad” en Mapas abiertos. Fotografía latinoamericana. Madrid-Barcelona: Lunwerg Editores y Fundación telefónica.
Mosquera, Gerardo (1994): Cambiar para que todo siga igual. Madrid: Lápiz, núm. 111.
Mosquera, Gerardo (2009): “Contra el arte Latinoamericano”. Conferencia dictada en Centro Cultural España Córdoba. En Línea: http://ccemx.org/archivovivo/archives/artwork/hipertextos/contraelarte
Richard, Nelly (2007): Fracturas de la memoria: Arte y pensamiento crítico. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Tell, Verónica (2001): “La Toma del Desierto. Sobre la auto-referencialidad fotográfica”, en Actas del 1er Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes/ IX Jornadas del CAIA “Poderes de la Imagen”, CAIA, 2001, http://www.caia.org.ar/docs/Tell.pdf
Wechsler, Diana (2012): “¿De qué hablamos cuando decimos Arte Latinoamericano? Exposiciones y perspectivas críticas contemporáneas” en Caiana. Revista electrónica de Historia del Arte y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA). Nº 1 | Año 2012, en línea desde el 4 julio 2012.