EDUCATION, POLITICAL TOOL OR END IN ITSELF?

Main Article Content

Andrea Monsalve

Abstract

The objective of this work will be to reflect on to the political problem present in the so-called "philosophy with boys and girls" and sometimes, also with young people. We will question whether this is intended to be an end in itself or if, on the other hand, it is a political tool that seeks to provoke some change according to a certain type of thought. We will consider the contributions of authors of what we could call contemporary political philosophy, as well as the little studied contributions in this particular area of ​​Gabriela Mistral.

Article Details

How to Cite
Monsalve, A. (2017). EDUCATION, POLITICAL TOOL OR END IN ITSELF?. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(1), 45-59. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/798
Section
Artículos de investigación

References

Álvarez, Juan Pablo (2015). La infancia a destiempo. [aut. libro] Juan Estanislao Pérez, Juan Pablo Álvarez y Claudia Guerra. Hacer filosofía con niños y niñas, entre educación y filosofía. Valparaíso: Serie Selección de Textos.
Benjamin, Walter (1998). Tentativas sobre Brecht (Iluminaciones III). Madrid: Editorial Taurus.
Cantarelli, María Natalia (2016). La escuela democrática como problema político. [aut. libro] V.V.A.A. Reflexiones con Jacques Rancière. Valparaíso: Ediciones Universidad de Valparaíso. págs. 23-33.
Freire, Paulo (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI editores.
Grau Duhart, Olga, Álvarez, Juan Pablo y Nuñez, Isolda (Editores) (2010).La concepción de la infancia en Mathew Lipman. Santiago de Chile : CIFICH.
Habermas, Jürgen (2007). Ética discursiva. [aut. libro] Carlos Gómez. Doce textos fundamentales de la ética del siglo XX. Madrid: Editorial Alianza.
Holloway, John (2011). Cambiar el mundo sin tomar el poder. Santiago de Chile: Editorial LOM.
Lipman, Matthew (2002).La filosofía en el aula. Madrid : Ediciones de la Torre.
López, Maximiliano (2008).Filosofía con niños y jóvenes, la comunidad de indaga ción a partir de los conceptos de acontecimiento y experiencia trágica. Buenos Aires : Noveduc libros.
Mistral, Gabriela (2017).Pasión de enseñar, pensamiento pedagógico. Valparaíso: Ediciones Universidad de Valparaíso.
Mistral, Gabriela (2015). Por la humanidad futura, antología política de Gabriela Mistral. Santiago de Chile : La Pollera Ediciones.
Mouffe, Chantal (1998) Deconstrucción y pragmatismo. Buenos Aires : Editorial Paidós.
Mouffe, Chantal (2016).Política y pasiones; El papel de los afectos en la perspectiva agonista. Valparaíso : Ediciones Universidad de Valparaíso.
Popper, Karl (2002) La miseria del historicismo. Madrid : Alianza editorial.
Rancière, Jacques (2002). El maestro ignorante. Barcelona : Editorial Laertes S.A.
Rancière, Jacques (2016) Emancipación intelectual y educación hoy. [aut. libro] V.V.A.A. Reflexiones con Jacques Rancière. Valparaíso : Ediciones Universidad de Valparaíso.
Rancière, Jacques (1988) Escuela, producción, igualdad (trad. Vera Waksman). Horlieu Editions. [En línea] 1988. http://horlieu-editions.com/textes-en-ligne/politique/ranciere-ecole-production-egalite.pdf.