UNIVERSITY AND PHILOSOPHY. THE UNIVERSITY STUDENT AS A HUMANIZING AGENT

Main Article Content

Ramsés Jabín Oviedo

Abstract

This paper addresses the figure of the university student as an educable social subject whose educational praxis is based on a practical humanism. It does so by establishing a philosophical analysis of the thematic field where the essence of the university is constituted. In this sense, it proposes a redefinition of the notion of university that attends to the grain outlined by the study and a ethos determined. Facing the neoliberal obstacles that degrade the humanistic intentionality of the university, the article tries to recover two elements in the conception of the university student. And it ends by warning, by virtue of the humanistic character of the university student, the importance of redefining the current meaning of the university without condition.

Article Details

How to Cite
Oviedo, R. J. (2017). UNIVERSITY AND PHILOSOPHY. THE UNIVERSITY STUDENT AS A HUMANIZING AGENT. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 1(1), 5-17. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/799
Section
Dossier

References

Benjamín, W. (2007). “La vida de los estudiantes”. En W. Benjamín, Obras (pp. 77-89). Madrid: Abada.
Castro, E. (2004).El vocabulario de Michel Foucault.Buenos Aires: UNQ.
Cepeda, J. (2007). Ontología de la educación. Bogotá: Whity.
Derrida, J. (2002). La universidad sin condición. Madrid: Trotta.
Ferrater Mora, J. (1994).Diccionario de Filosofía (Tomo II).Barcelona:Ariel.
García Bacca, J. D. (1977).Cosas y personas. México: FCE.
García Bacca, J. D. (1993).Sobre virtudes y vicios.Barcelona: Anthropos.
González Casanova, P. (2001). La universidad necesaria en el siglo XXI. México: Era.
Guzmán Gómez, C. (2002). “Reflexiones en torno a la condición estudiantil en los noventa: los aportes de la sociología francesa”.Perfiles educativos, 24 (97-98), pp. 38-56.
Laval, C. (2004).La escuela no es una empresa.Barcelona: Paidós.
Marsiske, R. (Coord.) (2006).Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina (Vol. III). México: UNAM.
Mendoza Valdés, R. (2015). “Ethos de la educación. La formación universitaria como vocación humana”. En J. A. Mateos Castro,et al.,Paradojas de la razón moderna (pp. 205-215). México: UAT.
Moreno Castillo, R. (2006). Panfleto antipedagógico.España: El lector universal.
Nussbaum, M. (2005).El cultivo de la humanidad. Barcelona: Paidós.
Sánchez Hernández, M., et. al. (2009).Del estudio y el estudiante. Lecturas para la reflexión. México: UACM.
Saurí, J. (1965).El hombre comprometido. Buenos Aires: Carlos Lohlé.
Savater, F. (1997).El valor de educar. Barcelona: Ariel.