HISTORIOGRAPHY, FEMINISM AND MARXISM: A CRITICAL INTRODUCTION TO THE CONTROVERSY BETWEEN JOAN W. SCOTT AND EDWARD P. THOMPSON AND ERIC HOBSBAWM

Main Article Content

Hernán Isidro Videla

Abstract

The slow incorporation of the gender category since the 1960s involved a questioning of the great academic paradigms of social analysis. In this framework, the present work reflects the results of a historiographical investigation that addresses the theoretical production of the writer Joan Scott, of outstanding academic recognition in gender studies, both in the Social and Human Sciences in general and within Feminist History. He himself undertakes a bibliographic review of his career in contrast to that of the historians of British Marxism Edward Thompson and Eric Hobsbawm, whose debated works made such international recognition possible. With the technical-qualitative implementation of documentary observation, through a feminist historical approach, we intend to deepen the problem of the discussion about the category of gender in critical and intertextual debates, in addition to the trajectories of the English writers and the North American author.

Article Details

How to Cite
Videla, H. I. (2017). HISTORIOGRAPHY, FEMINISM AND MARXISM: A CRITICAL INTRODUCTION TO THE CONTROVERSY BETWEEN JOAN W. SCOTT AND EDWARD P. THOMPSON AND ERIC HOBSBAWM. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 1(1), 19-39. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/800
Section
Artículos de investigación

References

Arostegui, J. (1995). La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Critica.
Borderías, C. (Ed.) (2006). Joan Scott y las políticas de la historia. Barcelona: Icaría.
Bourdé, G. & Martin, H. (1992). Las escuelas históricas. Madrid: Akal.
Burke, P. (Ed.) (1996). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza
Burke, P. (2007). Historia y teoría social. Buenos Aires: Amorrortu.
Burke, P. & Aurell, J. (Eds.) (2013). Comprender el pasado, una historia de la escritura y el pensamiento histórico. Madrid: Akal
Carbonell, C. O. (1986). La historiografía. México: Fondo de Cultura Económica.
Duda, M. & Bustos, S. (Coord.) (2007). Los historiadores y sus textos. Mendoza: EdUncu.
Hernández, S. (2011). Dialogismo y alteridad en Bajtín. Revista Contribuciones desde Coatepec S.D (21).
Hobsbawm, E. (1987). El mundo del trabajo. Barcelona: Crítica.
Hobsbawm, E. (1998a). Sobre la Historia. Barcelona: Crítica.
Hobsbawm, E. (1998b). Historia del siglo XX. Buenos Aires: Crítica.
Hobsbawm, E. (2000). Revolucionarios. Barcelona: Crítica.
Hobsbawm, E. (2004). Manifiesto para la renovación de la Historia. Revista Polis S.D (7)
Hobsbawm, E. (2010). Revolucionarios: ensayos contemporáneos: Barcelona: Crítica.
Lamas, M. (Comp.). (1996). El género, la construcción de la diferencia sexual. México: PUEG
Moradiellos, E. (1994). El oficio del historiador. México: Siglo Veintiuno.
Piqueras, J. A. (2013). La era de Hobsbawm en historia social. México: El Colegio de México.
Ramos, C. (1999). Historiografía, apuntes para una definición en femenino. Revista Debate feminista. 10 (20)
Scott, Joan. (2008). Género e Historia. México: UNAM
Scott, Joan. (2009). Preguntas no respondidas. Revista Debate feminista. 20 (40)
Scott, Joan. (2011). Género ¿todavía una categoría útil para el análisis? Revista La manzana de la discordia. 6 (1)
Rama, C. (1981). La historiografía como conciencia histórica. Barcelona: Montesinos
Volóshinov, V. N. (1992). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Madrid: Alianza
Volóshinov, V. N. (2009). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Godot
Thompson, E. P. (1981). La miseria de la teoría. Barcelona: Crítica.
Thompson, E. P. (1989). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Barcelona: Crítica.
Thompson, E. P. (1995). Costumbres en común. Barcelona: Crítica.