THE COORDINATED CLAUSE: RIDDLES OF CUYO AND LA RIOJA

Main Article Content

Bárbara Soria

Abstract

Within the framework of the Prototypical Cognitive Approach (ECP), which assumes that every use of a form is significant, this paper presents a study on the coordinated clause, in a corpus of riddles. Through a quantitative and qualitative analysis, we try to investigate what motivates the use of this linguistic form in said discursive genre. It is postulated as a hypothesis that the presence of coordination in the riddle is related to the communicative intention of this text type: to guide the receiver/listener towards the appropriate answer. Taking into account the topic of this investigation, the parameters that were chosen are iconicity, presence of a negation operator and identity or high de facto connection.

Article Details

How to Cite
Soria, B. (2022). THE COORDINATED CLAUSE: RIDDLES OF CUYO AND LA RIOJA. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(6), 13-23. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/886
Section
Dossier

References

Bajtín, M. (1982). El problema de los géneros discursivos. Siglo XXI Editores.
Berenguer, J y Berenguer, L. (2013). Las cláusulas causales como estrategia dialógica. En A, Marcovecchio, A, Ghio y M, Cuñarro (Eds.), En torno a la morfosintaxis del español. (p. 109-120). FFyL-UNCuyo y SAL.
Borzi, C. (1955). El continuum de las relaciones sintácticas. Estudios filológicos.
Borzi, C. (1999). Relaciones sintácticas. Facultad de Filosofía y Letras.
Bosque, I y Demonte, V. (1999). Gramática descriptiva de la lengua española. Tomo 3: “Entre la oración y el discurso. Morfología”. Espasa Calpe.
Cifuentes Honrubia, J. (1992). Teoría de prototipos y funcionalidad semántica. E.L.U.A., 8, pp. 133-177. Recuperado el 26 de mayo de 2022, de https://drive.google.com/drive/folders/1TINmFtURvKc29Alg1vlm88a4eIECRque
Funes, S. (2015). Orígenes del Enfoque Cognitivo-Prototípico. Comparación con otras teorías. Principios básicos. En S, Funes (Ed), Estudio del uso de la preposición “de” en el español de Buenos Aires: un acercamiento desde el enfoque cognitivo- prototípico. Facultad de Filosofía y Letras.
González, A y García, N. (2016). Manual de adivinanzas de la región de Cuyo y La Rioja (primera edición.). Universidad Nacional de San Juan.
Hopper, P. (1988). Emergent Grammar and the A Priori Grammar Postulate. (Trad. Orellano, Verónica). En Variación y funcionalismo en Lingüística. EFU.
Kovacci, O. (1986). Estudios de la gramática española. Primera edición. Hachette.
Moreno Cabrera, J.C. (1991). Curso Universitario de Lingüística General. Tomos I y II. Síntesis.