A CORPUS OF VIRTUAL TEXTS AND ITS DIDACTIC APPLICATIONS

Main Article Content

Laura Villavicencio
Marcela Gil Bustos
Paula Heredia
Karen Camargo

Abstract

Currently, we are crossed by new technologies that generate new social and cultural paradigms and, consequently, new forms of communication. Within this context of hyperconnectivity and virtuality, new digital discourses emerge -memes, stories, statuses, hashtags, tik tok, tweets- present in social networks and widely used among young people and adults. For this reason, it is believed necessary to incorporate these new textualities into the classroom. This article, based on research projects, intends to show, from a cognitive theoretical framework, the elaboration of a corpus and its didactic applications to approach virtual speeches in the classrooms from a technological tool (website), a format conducive to the study and treatment of discourses present in social networks. We consider that the presence of virtual discourse, together with the media and information and communication technologies (MyTic) in everyday life and in the reconfiguration of classroom practices must be articulated in the school logic.

Article Details

How to Cite
Villavicencio, L., Gil Bustos, M., Heredia, P., & Camargo, K. (2022). A CORPUS OF VIRTUAL TEXTS AND ITS DIDACTIC APPLICATIONS. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(6), 24-44. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/887
Section
Dossier

References

Adam, J.M. (1992) Les texte: types et prototypes. Recit, description, argumentation, explication et dialogue. Paris: Natham
Albelda Marco, M. (2005) La intensificación en el español coloquial. Universidad de Valencia.
Berenguer, L. (2002) en Orellano & otros. La lengua de la historia. EFU-UNSJ.
Bernard, A. (2019). Theory of the Hashtag. John Wiley & Sons.
Borzi, C. (2018), Enfoque cognitivo prototípico y enseñanza de la Lengua. Facultad de Filosofía y Letras. UBA.
Gil Bustos, M. (2021). Construcción de la realidad colombiana a partir de hashtags en publicaciones de Instagram. XI Simposio de Lingüística Cognitiva (AaLICo).
Cuenca, M. J., & Hilferty, J. (2007). Introducción a la lingüística cognitiva. Editorial Ariel S.A.
Lakoff, G. (1987). Women, fire, and dangerous things: What categories reveal about the mind. University of Chicago press.
La Rocca, G. (2020). La fuerza de un signo: Perspectivas teóricas para el análisis de los hashtags. Barataria: Revista castellano-manchega de Ciencias Sociales, (27), 46-61. DOI: https://doi.org/10.20932/barataria.v0i27.559
Meunier Rosas, F. (2013), El uso de la red social twitter como herramienta para la difusión de información pública. Razón y palabra. Revista Electrónica en América Latina Especializada en Comunicación. Comunicación y Derechos Humanos.
Rambukkana, N. (2013). Hashtag Publics. The Power and Politics of Discursive Networks. Peter Lang Incorporated.
Torruella, J. y Llisterri, J. (1999). Diseño de corpus textuales y orales. Barcelona. Universidad Autónoma de Barcelona.
Villavicencio, L., Gil Bustos, M., Heredia, P. y Camargo, K. (2022) Los discursos digitales, una tipología textual en Discurso y gramática cognitiva : estudios de perfilamientos lingüísticos. X Simposio de Lingüística Cognitiva (AaLICo). FFHA-UNSJ.
Villavicencio, L., Fabrini, R., Bossio, C. (2021) Formas de intensificación en los discursos Estados o Historias de whatsapp, instagram y facebook. XI Simposio de Lingüística Cognitiva (AaLICo).