DISCOURSES OF POWER, FICTION AND HEGEMONY. PHILOSOPHICAL-LITERARY MEDIATIONS IN RICARDO PIGLIA

Main Article Content

Ignacio Joaquín Davies

Abstract

The links between discourses of power, fiction and hegemony are some of the axes around which Ricardo Piglia has articulated diverse problematizations in the multiple registers: theoretical-critical and fictional. We return to the instruments of neo-Marxist Cultural Studies in order to account for the interdisciplinary specificity of piglian developments. From the study of writing as a socially symbolic act, and the link between literary production and historical-social mediation, we aspire to understand some reading hypotheses and strategies of philosophical appropriation in Piglia, related to issues of power and social discourse in Piglia. the literary text.

Article Details

How to Cite
Davies, I. J. (2018). DISCOURSES OF POWER, FICTION AND HEGEMONY. PHILOSOPHICAL-LITERARY MEDIATIONS IN RICARDO PIGLIA. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(2), 44-56. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/765
Section
Ponencias

References

Ankersmit, F. (2011). Giro lingüístico, teoría literaria y teoría histórica. CABA: Prometeo.
Benjamín, W. (1934). El autor como productor. Madrid: Abada, Libro II, Vol. 2.
Benjamín, W. (1940). Tesis de Filosofía de la historia, Abada, Libro II, Vol. 2.
Castro-Gómez, S. (1998). Teorías sin disciplina, Latinoamericanismo, poscolonialidad y globalización en debate. México, Porrúa. Eds: Castro-Gómez S. y Mendieta E.
Fornet, J. (2006). Ricardo Piglia: la escritura y el arte nuevo de la sospecha. España: Colección Americana, Escritores del Cono Sur, Vol. 2.
Fornet, J. (2007). El escritor y la tradición - Ricardo Piglia y la literatura argentina. Bs. As: Fondo de Cultura Económica.
Hayden, W. (2007) La ficción de la narrativa: ensayos sobre historia, literatura y teoría. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Jameson, F. (1989). Documentos de cultura, Documentos de barbarie. D.F México: Antonio Machado.
Piglia, R. (1967). América Latina: de la traición a la conquista, Prólogo, Crónicas de Latinoamérica. Buenos Aires: Jorge Álvarez.
Piglia, R. (1980). Respiración Artificial. Buenos Aires: Biblioteca La Nación.
Piglia, R. (1986). Crítica y ficción. Buenos Aires: Anagrama.
Piglia, R. (1991). La ficción paranoica. Buenos Aires: Clarín (10/10/1991).
Piglia, R. (2000). Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco dificultades). La Habana: Revista Casa de las Américas.
Piglia, R. (2001). Teoría del Complot. Buenos Aires: Revista Placidos domingos, pp. 4-15.
Piglia, R. (2005) El último lector, Cap. 1 y 3. Buenos Aires: Anagrama.
Piglia, R. (2016). El gran narrador, el Estado como constructor de ficciones, reportaje en Buenos Aires: La Nación.
Williams, R. (1977). Marxismo y literatura. Barcelona: Península, pp. 122-135.
Piglia, R. (1995) Incidentes, Canal 7. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=N0Qop7EXFTw