AESTHETIC PRACTICE, AVANT-GARDE AND HEGEMONY IN RICARDO PIGLIA

Main Article Content

Ignacio Joaquín Davies

Abstract

The aesthetic reflection corresponding to the production critic- theory of Ricardo Piglia, is part of the debates within the field of Marxist discussion, from the '60s to the present, in Argentina. Piglia's contribution to the discussions about the link between literature and production conditions, aesthetic practice and capitalism ranges from his original reading of Walter Benjamin, Mao Tse-tung, Yuri Tinianov and Russian Formalism, to cultural studies and the Althusserian structuralism. From this complex plot of readings, and in permanent tension with the various currents of the left-wing intelligentsia(s) of his time, Piglia develops some reading hypotheses that he would continue to re-elaborate until his last interventions and conferences. In this sense, I will develop some links between the categories of  aesthetic practice, hegemony and avant-garde, that emerge from piglian aesthetic reflection, in relation to the conditions of the Argentine cultural field of the last century.

Article Details

How to Cite
Davies, I. J. (2017). AESTHETIC PRACTICE, AVANT-GARDE AND HEGEMONY IN RICARDO PIGLIA. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(1), 5-16. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/785
Section
Dossier

References

Arlt, R. (1933). El escritor como operario. En R. Arlt, Aguafuertes porteñas (pp. 90-92). Buenos aires: Losada.
Avaro, N. & Capdevilla, A. (2004). El compromiso crítico. En N. Avaro & A. Capdevilla, Denuncialistas: literatura y polémica en los ’50 (pp. 289-333). Buenos Aires: Arcos.
Basualdo, J.L.G. (Julio, 2015). Piglia, entre Mao y Althusser. En J.L.G. Basualdo. XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales- UBA.
Benjamín, W. (1934). El autor como productor. Madrid: Abada.
Benjamín, W. (1936). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. Buenos Aires: Taurus.
García, L.I. (2013). Ricardo Piglia lector de Walter Benjamín. Iberoamericana, XIII (49), pp. 47-66.
Jameson, F. (1989). Documentos de cultura documentos de barbarie. D.F México: Antonio Machado.
Libertella, H. (1977). Nueva escritura en Latinoamérica. Buenos Aires: El andariego.
Piglia, R. (1965). Literatura y sociedad. Literatura y sociedad, Vol. 1, pp. 1-12.
Piglia, R. (1967). Crónicas de Latinoamérica. Buenos Aires: Jorge Álvarez.
Piglia, R. (1973). Roberto Arlt: una crítica de la economía literaria. Los Libros. Vol. 29, pp. 22-27.
Piglia, R. (1974). Mao Tse-tung, práctica estética y lucha de clases. Los Libros. Vol. 25, pp. 119-137.
Piglia, R. (1986): Crítica y ficción. Buenos Aires: Anagrama.
Piglia, R. (2000): Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco dificultades). Revista Casa de las Américas, pp. 81-93.
Piglia, R. (2001): Teoría del Complot. Revista Placidos domingos, pp. 4-15.
Piglia, R. (2016): Las tres vanguardias, Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Schmucler, H. (1972): La búsqueda de la significación literaria. Buenos Aires: Los Libros. Vol. 28, pp. 17-18.
Williams, R. (1977): Marxismo y literatura. Barcelona: Península.