AESTHETIC PRACTICE, AVANT-GARDE AND HEGEMONY IN RICARDO PIGLIA
Main Article Content
Abstract
The aesthetic reflection corresponding to the production critic- theory of Ricardo Piglia, is part of the debates within the field of Marxist discussion, from the '60s to the present, in Argentina. Piglia's contribution to the discussions about the link between literature and production conditions, aesthetic practice and capitalism ranges from his original reading of Walter Benjamin, Mao Tse-tung, Yuri Tinianov and Russian Formalism, to cultural studies and the Althusserian structuralism. From this complex plot of readings, and in permanent tension with the various currents of the left-wing intelligentsia(s) of his time, Piglia develops some reading hypotheses that he would continue to re-elaborate until his last interventions and conferences. In this sense, I will develop some links between the categories of aesthetic practice, hegemony and avant-garde, that emerge from piglian aesthetic reflection, in relation to the conditions of the Argentine cultural field of the last century.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Avaro, N. & Capdevilla, A. (2004). El compromiso crítico. En N. Avaro & A. Capdevilla, Denuncialistas: literatura y polémica en los ’50 (pp. 289-333). Buenos Aires: Arcos.
Basualdo, J.L.G. (Julio, 2015). Piglia, entre Mao y Althusser. En J.L.G. Basualdo. XI Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales- UBA.
Benjamín, W. (1934). El autor como productor. Madrid: Abada.
Benjamín, W. (1936). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica. Buenos Aires: Taurus.
García, L.I. (2013). Ricardo Piglia lector de Walter Benjamín. Iberoamericana, XIII (49), pp. 47-66.
Jameson, F. (1989). Documentos de cultura documentos de barbarie. D.F México: Antonio Machado.
Libertella, H. (1977). Nueva escritura en Latinoamérica. Buenos Aires: El andariego.
Piglia, R. (1965). Literatura y sociedad. Literatura y sociedad, Vol. 1, pp. 1-12.
Piglia, R. (1967). Crónicas de Latinoamérica. Buenos Aires: Jorge Álvarez.
Piglia, R. (1973). Roberto Arlt: una crítica de la economía literaria. Los Libros. Vol. 29, pp. 22-27.
Piglia, R. (1974). Mao Tse-tung, práctica estética y lucha de clases. Los Libros. Vol. 25, pp. 119-137.
Piglia, R. (1986): Crítica y ficción. Buenos Aires: Anagrama.
Piglia, R. (2000): Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco dificultades). Revista Casa de las Américas, pp. 81-93.
Piglia, R. (2001): Teoría del Complot. Revista Placidos domingos, pp. 4-15.
Piglia, R. (2016): Las tres vanguardias, Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Schmucler, H. (1972): La búsqueda de la significación literaria. Buenos Aires: Los Libros. Vol. 28, pp. 17-18.
Williams, R. (1977): Marxismo y literatura. Barcelona: Península.