LA VIRGEN CABEZA AS AN ARGENTINE VISUAL MACHINE. A PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF THE IMAGES FABRICATED BY LITERATURE

Main Article Content

María Eugenia Celli

Abstract

This paper explores the novel La Virgen Cabeza, by Cabezón Cámara (2019), from the standpoint of the philosophy of the image. This theoretical framework allows us to reread the literary work as a visual machine capable of producing images that account for a new organization of sensible matters in Argentina’s porteño urbanity, without implying an inclusion of such iconic forms in the national scopic regime. This hypothesis rests on three thematic axes: Territories, Subjectivities and Languages and Literature

Article Details

How to Cite
Celli, M. E. (2022). LA VIRGEN CABEZA AS AN ARGENTINE VISUAL MACHINE. A PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF THE IMAGES FABRICATED BY LITERATURE. TRAZOS – Revista De Estudiantes De Filosofía, 2(6), 64-82. Retrieved from https://ojs.unsj.edu.ar/index.php/trazos/article/view/889
Section
Artículos de investigación

References

Neuburger, A. (2021). Hundidos en el barro. Imaginación espacial y desechos en La Virgen Cabeza. Estudios de Teoría Literaria: Revista digital: artes, letras y humanidades, 10 (21), 44-54.
Prada, J. M. (2018). El ver y las imágenes en el tiempo de internet. AKAL.
Prósperi, G. O. (2019). La máquina óptica. Antropología del fantasma y (extra) ontología de la imaginación. MiñoDávila.
Rancière, J. (2016). ¿Quieren realmente vivir las imágenes Cuadernos de Teoría y crítica 2, 76-88.
Rancière, J. (2017). El espectador emancipado. Manantial.
Rodríguez, F. (2020). La Virgen sin cabeza. Vida, lenguaje, territorio. El taco en la brea, 7 (11), 47-66.
Steyer, H. (2020). Los condenados de la pantalla. Caja Negra.